همه چيز درباره نورپردازي ساختمان، پلان نورپردازي و انواع آن
براي ديدن اجسام اولين شرط نور است. اگر نور نباشد ديدن اجسام نيز امکان پذير نيست. تمام رنگهاي مرئي يا طيف نور را ميتوانيد در رنگين کماني که از منشور بيرون ميآيد مشاهده کنيد. شما ميتوانيد با استفاده از فيلتر، رنگها را از نور سفيد، جداکنيد. با توجه به انواع نورپردازی ، نورهاي فيلتر شده رنگي، ساليان سال است که در نورپردازي صحنههاي تئاتري و آثار معماري مورد استفاده قرار ميگيرد. در واقع اين نور است که به فعاليتهاي روزمره ما زيبايي مي بخشدانسانها به سمت نور جذب ميشوند و براي ايرانيها نور مفهومي تقديس شده دارد به طوري که آياتي از قران در اين باره ميباشد. در گذشته تصميمات و آينده بينيها بر مبناي رصد خورشيد و ستارگان انجام ميشده است. فعاليتهاي روزانه در قديم و حال با طلوع خورشيد آغاز و با غروب آن پايان مييابد. بر اساس اعتقادات گذشتگان نور در مقابل ظلمت و تاريکي قرار داشته است. بنابراين نور و روشني وارد فضاهاي مختلف زندگي از جمله سازههاي معماري شده است. براي نمونه نور نقش موثري در مزين کردن عبادتگاهها و مساجد داشته استبه طوري که حسي معنوي را القا ميکند. به تصوير زير نگاه کنيد.
محيطي که در آن زندگي ميکنيم نيز نيازمند نور و روشنايي است. زيرا تنوع در استفاده از نور ميتواند نقش موثري در آرامش افراد داشته باشد، کما اينکه نور ميتواند فضايي دلگير را نيز القا کند، همجنين نور فضا و محيط را بزرگتر يا کوچکتر مينماياند. از جمله عواملي که روي طرح تأثير گذار است استفادهي مناسب از نور طبيعي در سازه است. بنابراين اصليترين عنصر غير فيزيکي در طراحي و معماري سازي نور است. رنگ، فرم، جنس، بافت و اجسام تنها در صورت وجود نور امکا ميسر است. نور خورشيد و ماه و ستارگان مهمترين منبع نور است که در طراحيها لحاظ ميشود، در نتيجه بايستي نور مصنوعي را فقط در لحظاتي اندک از شبانه روز و به عنوان نور تکميل کننده مورد استفاده قرار داد. شما ميتوانيد از لامپهاي الکتريکي که انرژي الکتريکي را به نور تبديل ميکنند استفاده نماييد. بنابراين نورپردازي سازهها، محيطها و فضاها به دو شکل طبيعي و مصنوعي صورت ميگيرد.
مطالب مرتبط : نورپردازی ساختمان
نورپردازي طبيعي
بهترين مسير براي تزيين و طراحي سازه به کار بردن نور طبيعي ميباشد. نور طبيعي بر مبناي اختلاف کيفي مد نظر قرار ميگيرد. ميزان نور طبيعي مورد استفاده متغير است و به ساعات روز، دورههاي زماني در طول سال، آب و هوا، مقدار آلودگيهاي هوا و غيره بستگي دارد. پس از اينکه نور از يک سمت وارد محيط ميشود، توسط پردهتعديل ميشود. اين نور با نوري که به طور مستقيم از بالا تابيده ميشود متمايز است. اين دو نور نيز با نوري که پيش از ورود به فضا روي پوسته ساختمان منعکس ميشود اختلافات زيادي دارد. براي استفاده مطلوبتر از نور طبيعي بايد شرايط ذيل را در نظر گرفت.
* طراحي و محل احداث سازختمان بايستي به صورتي باشد که از نور طبيعي نهايت بهره را ببريم و فضاهاي داخل ساختمان از نور گير و پنجره برخوردار باشند. توجه داشته باشيد که پنجرههايي که منظرهاي خاص را نمايان ميکنند، داراي اولويت ميباشند. سطح مؤثر نور طبيعي در داخل ساختمان تنها دو برابر عرض پنجره و چيزي بين 2 تا 2.5 برابر ارتفاع آن ميباشد.
*توجه داشته باشيد که در طراحي يک ساختمان اندازههاي نماهاي غربي و شرقي را کاهش دهيد و به جاي آن اندازه جهات شمالي و جنوبي آن را بالا ببريد، دليل آنهم اين است که مسير خورشيد در آسمان در فصول مختلف سال با يکديگر متفاوت است. اگر ميخواهيد براي سمتهاي شرقي و غربي ساختمان پنجره طراحي کنيد بدانيد که به علت نياز به کنترل نور در ساعات مختلف روز، امري بسيار پيچيده به شمار ميرود. پنجرههايي که در کشورهاي نيمکره شمالي به سمت شمال تعبيه ميشوند در اثر تابش نور آفتاب مشکلاتي را از لحاظ گرمايي براي ساکنان آن ساختمانها ايجاد نميکنند و پنجرههايي هم که به سمت جنوب تعبيه ميشوند به راحتي به وسيله سايه بان و پيش آمدگيها از آسيب مصون ميمانند.
* اگر در طراحي ساختمان تعبيه پنجره به تعداد زياد امکان پذير نيست، پيشنهاد ما اين است که در ساختمانهاي يک طبقه يا سقف آخر ساختمانهاي چند طبقه نورگير سقفي نصب نماييد. معمولاً نورگيرهاي سقفي حدود 3 تا 5 درصد از کل سطح بام را در بر ميگيرند تا بتوانند براي نورپردازي داخل ساختمان نور کافي فراهم نمايند. در تصوير زير اين موضوع نشان داده شده است.
مطالب مرتبط : نورپردازی عمومی
* شيشههاي مناسب و سايه بانهاي داخلي و خارجي ساختمان منجر به کنترل نور فراواني ميشود که به داخل ساختمان تابيده ميشود. در پنجرههاي ساختمانهاي تجاري از شيشههايي با خاصيت بازتابي استفاده ميشود. اين شيشهها جذب گرماي ناشي از نور خورشيد در ساختمان را کاهش ميدهند. همچنين اين شيشهها يک حالت آينهاي ايجاد ميکنند که نفوذ اشعههاي خورشيد به فضاهاي دروني ساختمان را با کاهش چشمگيري مواجه ميکنند. به کار گرفتن سايه بان خورشيدي در چارچوب پنجرهها از جمله راهکارهايي است که جهت بالا بردن فوق العاده ي کارايي و بازده انرژي و ميزان روشنايي، مورد استفاده قرار ميگيرد. سايه بان خورشيديمنجر به ممانعت از تابش مستقيم تشعشعات خورشيدي به داخل ساختمان در طي ماههاي گرم سال ميگردد. از کرکر ه ها و پردهها و آفتا بگيرها نيز ميتوان به عنوان سايه بان در داخل ساختمان بهره گرفت. اغلب ساختمانهاي پيشرفته از پنجرههاي تاقچه دار بهره ميگيرند. اين تاقچه ها بخش پاييني پنجرهها را سايه ميکنند. اين تاقچه ها در سطح بالايي خود داراي حالت بازتابش نور دارند و تابش نور را به سمت داخل و سقف هدايت ميکنند. بنابراين، نفوذ نور عميقتر شده و کيفيت نور داخلي بالا ميرود.
انواع نورگيرها در ساختمان
پنجرههاي ديواري يا جانبي و نورگيرهاي سقفي به منظور ورود نور طبيعي به داخل فضاهاي داخلي ساختمان به کار برده ميشود.
* نورگيرهاي سقفي: با به کار گيري نورگيرهاي سقفي ميتوان حتي در شرايط آسمان ابري مقدار زيادي نور از دهانهاي کوچک دريافت کرد. اين نورگيرها روشنايي را به صورت کاملاً تاثيرگذار نور را به عمق فضاهاي داخلي هدايت ميکنند. استفاده از نور طبيعي در سقف را ميتوانيد در تصاوير زير ملاحظه نماييد.
نورپردازي ديوار
نورپردازي ديواري يا کناري در واقع همان پنجره عمودي ساختمان است که ا هدف ورود نور به فضاهاي داخلي تعبيه ميشود. نورپردازي سقفي. برخلاف نورپردازي ديواري نور تابناکي را به سطح اتاق ميتاباند. در تصاوير زير نمونههايي از نورپردازي از ديوار را ميتوانيد مشاهده نماييد. در نظر داشته باشيد که با توجه به محل و ارتفاع جاي گيري پنجره، ورود نور به فضاي داخلي تفاوتهايي را دارا ميباشد. اگر سطح پنجرههاي عمودي يک هشتم تا يک دهم سطح فضا انتخاب شد، فضا داراي نور مطلوبي خواهد بود شد) در مناطقي با اقليم و آب و هوايي گرم سطح پنجره نبايد از يک هشتم فراتر رود)
تأثير نور طبيعي در جهات مختلف به فضاي داخلي ساختمان
اتاقهاي رو به شمال: اين اتاقها به دليل نتابيدن مستقيم نور خورشيد، سرد بوده و نور خيره کنندهاي در اين محيطها قابل رويت است.
اتاقهاي رو به شرق: اين اتاقها نخستين اتاقهايي هستند که با طلوع خورشيد روشن ميشوند. پس از اينکه مدتي از طلوع خورشيد گذشت، سايهاي بلند و طولاني آن را فرا خواهد گرفت. معمولاً به منظور تعديل نور شديد و خيره کنندهي آفتاب در زمان طلوع خورشيد، در اين اتا قها از ابزاري مانند کرکره، آفتا ب گير، پرده و … بهره ميبرند.
اتاقهاي رو به جنوب: در تمام طول روز نور و گرماي خورشيد در اين اتاقها باقي ميماند، ناگفته نماند که اين امکان وجود دارد که طي روز و در فصول مختلف، کيفيت و مقدار آن اندکي متغير باشد. اگر قصد داريد در اتاقي که انتخاب ميکنيد فعاليت بيشتري داشته باشيد به شما پيشنهاد ميکنيم اتاقهاي جنوبي را انتخاب نماييد.
اتاقهاي رو به غرب: اين اتاقها نيز گرما و نور زياد و آزار دهندهاي را در خود ميبينند. در ماههاي گرم سال و به خصوص بعد از ظهرها اين اتاقها بسيار گرم ميشوند.. البته ناگفته نماند که در اقليمهاي مختلف و طول و عر هاي جغرافيايي گوناگون مطالب بالا کمي متغير است.
اين نورپردازي براي تأمين نور برخي مکانها و فعاليتها مانند مطالعه و غذاخوردن تنها در لحظاتي از شبانه روز مورد استفاده قرار ميگيرد. منابع نور مصنوعي بر مبناي شکل آنها به حالتهاي نقطهاي، خطي، صفحهاي و يا حجمي در فضا تابيده ميشوند. در مجموع نورپردازي فضا به سه روشي که در تصوير زير آمده است صورت ميگيرد.
نور پردازي عمومي: در اين روش همانطور که در زير ميبيند توزيع نور طبيعي يا مصنوعي در کل فضا به شکلي متوازن صورت ميگيرد و در نتيجه ممانعت لازم از ايجاد گوشههاي تاريک يا قسمتهايي با نور خيره کننده، انجام ميشود.
نور پردازي موضعي: با در نظر گرفتن اين موضوع که جهت انجام برخي فعاليتها مثل مطالعه، صرف غذا و انجام کارهاي ظريف نورپردازي عمومي کارايي لازم را ندارد، نور موضعي به کمک ما ميآيد. اين نور قابليت تنظيم را دارد و با استفاده از آن ميتوانيد محيط و فضا را تقسيم نماييد. به عنوان مثال اين نور ميتواند جهت فضاي غذاخوري به صورت خاص استفاده شود. فراموش نکنيد که ترکيب هماهنگ نورپردازي موضعي با نورپردازي عمومي بسيار جذاب و زيبا خواهد بود. در تصاوير زير به اين موضوع پرداختهايم.
نورپردازي متمرکز يا نقطهاي: توسط نورپردازي نقطهاي ميتوانيد يک شئ يا نقطهاي از فضا را برجسته کنيد. به عنوان مثال نورپردازي يک تابلو يا يک مجسمه. اين نور پردازي محيط خسته کننده را تبديل به فضايي دلنشين و آرامش بخش خواهد نمود. در تصوير زير نمونهاي از اين مورد ارائه شده است.
در ادامه نکات مهمي در رابطه با نورپردازي مصنوعي را ميتوانيد مطالعه کنيد
نور ميتواند يک محيط را کوچکتر يا بزرگتر از حالت معمول خود نشان دهد. جهت رسيدن به اين هدف بايد نورپرداز يها به گونهاي باشد که ديوارها و کنجهاي فضا را روشن کند. بنابراي اطراف محيط از مرکزروشن تر شده و بزرگتر به نظر ميرسد، در جهت مقابل در صورتي قصد داريد فضا را کوچکتر نشان دهيد ميتوانيد در نورپردازي يک اتاق نشيمن فقط يک منبع نور براي روشن کردن منطقهاي کوچک در محدوده مبلمان در نظر بگيريد، در اين صورت دامنه ديد افراد محدود ميشود و در نتيجه محيط از آنچه هست کوچکتر مينمايد. جهت توزيع روشني دلخواه بايستي محل قرارگيري و ترتيب چراغها به صورتي باشد که نور کافي به بخشهاي بالايي ديوارها و سقف برسد. براي دست يافتن به اين هدف بايد مکان يابي چراغها در فواصل يکنواخت صورت گيرد تا در نتيجهي آن شدت روشنايي لازم در فضا به دست آيد. براي تأمين روشنايي هر منطقه بايد شدت خاصي از نور مورد استفاده قرار گيرد و توزيع نور نيز بايستي از يکنواختي منطقي برخوردار باشد. يعني بايد تمام قسمتهاي اتاق داراي روشنايي مطلوبي باشد و نواحي تاريک زيادي ايجاد نشود. سطوحي که نزديک يکديگر قرار دارند نبايد داراي اختلاف زيادي در سطح روشنايي باشند، به اين دليل که خستگي چشم را به همراه داشته قدرت ديد را محدود ميکند. بايستي بتوان نور اتاق را به اساني توسط کم نور کنندهها يا ديمرها زياد يا کم کرد و به عنوان مثال اتاق از يک حالت نوراني، به يک حالت آرامش بخش و داراي نور مطلوب تبديل شود. در نورپردازي فضاها معمولاً از دو نوع نورپردازي مستقيم و غيرمستقيم استفاده ميشود.
نورپردازي مستقيم: در اين نوع از نورپردازي منابع نوري مستقيماً و بي هيچ واسطهاي فضا را روشن ميکنند و اغلب داراي نور آزار دهندهاي ميباشند.
نورپردازي غيرمستقيم: استفاده از اين نوع نور باعث به وجود آمدن نورهاي ملايمي ميشود که هنگامي که به آرامش نياز داريم کمک زيادي به ما ميکند. اين نورپردازي به شکل توکار عمل ميکند، اين امر باعث ميشود که تمام نورها به سمت سقف يا سطوح ديگر منتقل شوند و انعکاس متقابل منجر به روشن شدن ساير سطوح اتاق ميشود.
نورپردازي در فضاهاي مسکوني
در مجموع ساختمانها بايد به صورتي طراحي و ساخته شوند که نور طبيعي بتواند به راحتي به داخل فضاها راه يابد. ولي در صورتي که اين امر ميسر نبود و در ساعاتي از شبانه روز به نور مصنوعي احتياج پيدا نموديد، بايستي نکات زير را به منظور بالا بردن کارايي و چشم نواز بودن آن مورد استفاده قرار دهيد.
نورپردازي نشيمن
طراحي اتاق نشيمن بايد به نحوي باشد که در تمام طول روز بتوان امکان دسترسي به نور طبيعي را داشت. براي دست يافتن به اين هدف بايستي انواع پنجرههاي ديواري و سقفي را به کار گرفت. ولي معمولاً اتاقهاي نشيمن نيازمند به کارگيري انواع نور مصنوعي هستند، به اين دليل که اين اتاقها داراي تنوع فوق العاده و کاربردهاي مختلفي ميباشند. نورپردازييک اتاق نشيمن معمولي بايد به گونهاي باشد که بتوان در آن به منظور گفت وگوهاي جمعي کوچک، ضيافتهاي جمعي که شامل خوردن و نوشيدنهاي کوتاه مدت است و فعاليتهاي تک نفره مانند مطالعه، شنيدن موسيقي و تماشاي تلويزيون احساس آرامش نمود و ازآن لذت برد به گونهاي که خستگي به سراغ فرد نيايد. نورپردازي موضعي معمولاً داراي انواع گوناگوني است که فعاليتهايي مانند مطالعه و خياطي به کار برده ميشوند. نور کانوني با هدف نورپردازي وسيع قفسههاي کتاب از کف تا سقف و به منظور روشنايي بخشيدن و زيبا نمودن آثار و اجسام روي ديوار استفاده ميشود. به تصاوير زير نگاه کنيد.
علاوه بر موارد بالا، شب هنگام ميتوان لامپهاي روميزي و چراغهاي پايه دار را به کار برد. نورپردازيهاي متنوعي در اتاق نشيمن به کار برده ميشود که نورپردازي عمومي براي گفت وگو و فعاليتهاي ديگر معاشرتي – اجتماعي از آن جمله است، مکاني که در آن به تماشاي تلويزيون ميپردازيد بايد داراي نورپردازي غير معمول باشد وساير نورپردازيها که در اتاق نشيمن استفاده ميشود براي تماشاي تلويزيون در اين فضا کارايي زيادي نداشته و حتي ميتواند آزار دهنده نيز باشد. در صورتي که تماشاي تلويزيون در اين محيط در اولويت قرار دارد چگونگي و نحوهي نورپردازي اتاقبايد با آن سازگار شود و از نورهاي خير ه کننده و وسيع را به هيچ عنوان مورد استفاده قرار ندهيم.
نورپردازي اتاق خواب
نحوهي نورپردازي اتاق خواب بايد به صورتي باشد که استفادههاي مختلف مثل خوابيدن، تعويض لباس، تماشاي تلويزيون، نوشتن، انجام تکاليف بر روي ميز تحرير، خياطي و انجام فعاليتهاي ورزشي را در بر بگيرد. همچنين اتاق خواب اصلي بايد براي دو استفاده کننده نيز شرايط لازم را داشته باشد. در تصاوير زير اتاق خوابي را مشاهده ميکنيد که براي انجام فعاليتهاي گوناگوني مانند مطالعه در حالت درازکش در تخت خواب، تماشاي تلويزيون، خوابيدن، تعويض لباس، انجام کار بر روي ميز، گفت وگوي صميمانه و مطالعه در صندلي راحتي بزرگ، طراحي و پياده سازي شده است. اين اتاق بايد بر مبناي استفادههاي مختلف نورپردازي شود.
چراغهايي که در کنار تختها تعبيه ميشود از جمله اصليترين نورهاي اتاق خواب به شمار ميرود. کاربرد اين چراغها به نحوي است که هنگامي که يک نفر ميخواهد مطالعه کند و فرد ديگر بخوابد، شرايط براي هر دو نفر مهيا ميشود. استفاده از ديمر يا تنظيم کنندههاي نور در اتاق خواب بسيار کار گشاست. اگر کليد چراغها در کنار درب ورودي تعبيه شود ميتوانيد هنگام ورود و خروج آنها را روشن يا خاموش کنيد و از اين نظر کار سختي نداشته باشيد. اگر علاوه بر کنار در، اين کليدها در کنار تخت خواب هم باشند ميتواند مطلوب باشد. با اين عمل ديگر نيازي به خارج شدن از رختخواب جهت روشن و خاموش کردن چراغها وجود ندارد. نورپردازيهايي که معمولاً در اتاق خواب بايد تأمين شوند داراي وظايف زير هستند:
* نور موضعي: اين نور معمولاً به منظور فعاليتهايي مانند مطالعه در بستر، ديده شدن کارها بر روي ميز، مطالعه در صندلي راحتي و غيره به کار گرفته ميشود. همچنين در کمد ديواري اتاق جهت مشاهدهي جزييات و رنگ لباسها از نور موضعي استفاده ميشود. آينه تمام قد کنار کمد نيز به نورپردازي موضعي احتياج دارد. در نورپردازي حمام هم از نور موضعي استفاده ميشود زيرا فعاليتهايي مهمي مثل استحمام و اصلاح صورت در آن صورت ميگيرد.
* نور عمومي: نور عمومي اغلب با هدف کاربريهاي متنوعي مانند تعويض لباس، گفت وگو در محدوده نشيمن و تماشاي تلويزيون مورد استفاده قرار ميگيرد.
* نور کانوني: به منظور نمايش مطلوبتر آثار تزييني، هنري و تابلوها نور کانوني را مورد استفاده قرار ميدهيم.
نورپردازي اتاق خواب کودکان
بر خلاف اتاق والدين، اتاق خواب کودک علاوه بر محلي براي خواب به منظور بازي و انجام تکاليف مدرسه نيز استفاده ميشود. نور طبيعي ميتواند تأثير فوق العاده اي روي کودکان داشته باشد. بنابراين اتاقهاي تاريک که داراي نور مصنوعي و نا مطلوبي هستند اتاثير نا مناسبي بر کودک خواهد گذاشت. به همين سبب چگونگي استفاده از نور و ميزان روشنايي آن بسيار حائز اهميت بوده و شرايط مناسب جهت انجام تکاليف و ايجاد آرامش روحي آنها را فراهم ميآورد. روشهاي مختلفي براي استفاده از نور مصنوعي در اتاق کودکان وجود دارد که از ميان آنها ميتوان به کاربرد چراغهاي مختلف با نقش و نگارهاي رنگي و متنوع اشاره نمود. اتاقهاي کودکان نيز ميتواند داراي چراغهاي ديمر باشد. اين کارايي منجر به راحتتر خوابيدن و زودتر به خواب رفتن آنها ميشود. نور موضعي هم براي اتاق کودکان جهت مطالعه ميتواند کارايي لازم را داشته باشد.
نورپردازي آشپزخانه
پيشخوان، سطح کابينتها در کنار اجاق گاز و يا شير آب و سينک ظرف شويي معمولاً مکانهايي است که بالاترين استفاده از آنها ميشود. علاوه بر آن فعاليتهاي صورت گرفته در اشپزخانه خطراتي مانند کار با ابزارهاي برنده و تيز و مايعات جوشان را به همراه دارد. پيشنهاد ما اين است که به منظور کاهش و جلوگيري از اين قبيل خطرات از يک منبع عمومي در آشپزخانه استفاده شود. چراغ سقفيکه در وسط آشپزخانه قرار دارد براي اين منظور کارايي لازم را ندارد به اين دليل که افراد معمولاً پشت به منبع نور و در سايه خود کارها را انجام ميدهند. بايستي در قسمتهايي از آشپزخانه که بيشترين فعاليت را داريم، مانند سطح روي اجاق گاز، سينک ظر شويي و سطوح روي کابينتها ) براي آماد ه سازي وسايل آشپزي و مواد غذايي(از نورهاي موضعي استفاده شود. اين نورپردازيها ديد کافي براي دسترسي به کابينتهاي زير پي شخوان را نيز فراهم ميکنند. به دليل اينکه يخچالها و اجاقهاي گاز اغلب داراي يک لامپ درون خود ميباشند، نيازي به نورپردازي آنچناني نخواهند داشت. همچنين در آشپزخانههاي امروزي برخي از کابينتها به نحوي طراحي شدهاند که داراي درهاي شيشهاي بوده و به صورت ويترين ساخته شدهاند و آنها را به منظور نمايش ظروف زيبا و تزييني تهيه و تعبيه مينمايند. در اين کابينتها هم بايستي از روش نورپردازي کانوني استفاده شود. اجاق گازها هم به واسطهي وجود هود در بالاي آنها از نور کافي برخوردار ميباشند و چراغ هوا کش ميتواند نور لازم را مهيا نمايد. بالاي سينک ظرف شويي نيز بايد داراي يک چراغ باشد تا هنگام شب نور کافي براي شست وشوي ظروف و مواد غذايي فراهم شود. ترجيحاً هر کدام از اين چراغها بايد از کليد کنترل مجزايي برخوردار باشند تا تنها در مواقع لزوم روشن شده و به کار گرفته شوند. براي اشنايي بيشتر با اين موارد ميتوانيد تصاوير زير را مشاهده کنيد.
نورپردازي اتاق غذاخوري
نور پر دازي اتاق غذا خوري بايد به نحوي طراحي شود که در وهلهي اول نور کافي به منظور روشنايي ميز ناهارخوري تأمين شود به گونهاي که افراد نشسته به دور ميز هم غذاي خود و هم چهره افراد ديگر را به خوبي ديده و به آنها تسلط داشته باشند. وقتي از بوفه استفاده ميکنيد بايد نور مطلوب نيز براي آن فراهم شود تا آرامش و آسايش فکري براي افراد فراهم شود. در اين محيط تصاوير گرافيکي از جمله نقاشي، پوستر وعکس روي ديوار و همچنين براي قفسههاي نگهداري ظروف تزييني نورپردازي کانوني را به کار ميبريم. براي اينکه احساس کم نوري نکنيد و فضاهاي خالي در پيرامون ميزبه وجود آوريد بايد جاي جاي اتاق را توسط نور عمومي روشن نمود. در تصاويري که در ادامه مشاهده ميکنيد اين موارد به خوبي نشان داده شده است.
فضاي اتاق غذا خوري بسيار مهم است به همين منظور بايستي از ديمر يا کنترل کنندههاي نور در آن استفاده شود تا با ايجاد تنوع مطلوب در ترکيبات نورپردازي حس دلنشين و غير خسته کننده را در هر حالتي ايجاد کند.
نورپردازي حمام و دستشويي
نورپردازي در داخل حمام اغلب ساده، قابل پيش بيني و معمولاً غيرتزييني است. نوع نورپردازي غالب در اين محيط نور عمومي براي حمام کردن و نور موضعي جهت اصلاح صورت در آينه است. نورپردازي موضعي در آينه از خصوصيات خاص خود برخوردار است. به عنوان مثال نور مورد نياز و مطلوب را جهت مشاهده دقيق صورت در آينه به وجود ميآورد. تأثير نور بايد سايهاي ايجاد نکند تا مشاهدهي فضا آسانتر شود و تمام نقاط صورت به خوبي ديده شود و همچنين کيفيت نور بايد بتواند به گونهاي مناسب صورت را قابل رويت کند. نور مورد نياز براي وان و توالت توسط چراغ بالاي آن تأمين ميشود. در صورتي که ميخواهيد نور کافي براي توالت در اختيار داشته باشيد ميتوانيد از يک چراغ در همان منطقه استفاده نماييد.