لوگو پیشگام نور

نورپردازی شلنگی و انواع ریسه های شلنگی

فهرست مطالب

نورپردازی شلنگی چه کاربردی دارد؟ امروز  هنگام نورپردازی نما و یا  در دکوراسیون اغلب خانه ها، اتاق ها و یا محل کار شاهد وسایل روشنایی بسیاری نظیر ریسه شلنگی هستیم. هنگامی که قصد دارید ریسه شلنگی خریداری نمایید، باید مواردی را مورد بررسی قرار بدهید. قطعا انتخاب یک رنگ جذاب، جلوه خاصی را می ‌تواند به دیزاین محیط مورد نظر شما ببخشد. حتی در تم های مخصوص تولد و جشن های سوپرایزی، اغلب دیزاینر ها از نورپردازی شلنگی رنگی، استفاده می کنند. وجود ریسه های شلنگی باعث می‌ شود تا جذابیت فضا دو چندان شود. ریسه های شلنگی در انواع ریسه SMD، معمولی و ال ای دی تولید می شوند.

فهرست عناوین بررسی شده :
1. نورپردازی با ریسه شلنگی چگونه است؟
2. کاربرد نورپردازی شلنگی
3. کاربرد نورپردازی شلنگی برای استخر
4. کاربرد روشنایی شلنگی برای نورپردازی ساختمان
5. انواع ریسه های شلنگی کدامند؟
6. قیمت ریسه شلنگی

مطالب مرتبط : مشاوره نورپردازی

لازم است بدانید که ریسه ال ای دی یا ریسه SMD یکی از در استفاده ترین ریسه ها برای انجام نورپردازی می باشد. ریسه های SMD علاوه بر کیفیت، دارای مصرف برق کمتری نیز هستند. اما ریسه های شلنگی 220 ولت با حلقه های 50 متری و 100 متری باید حداقل برش 1 متری داشته باشند. در ادامه برای آشنایی بهتر و بیشتر با کاربرد ریسه ها، مزایا و معایب آن را مطرح کرده‌ایم. بدین ترتیب می توانید یک انتخاب درست و ساده تری داشته باشید. اما چقدر با کاربرد نورپردازی شلنگی و انواع آن آشنایی دارید؟ با پیشگام نور همراه باشید تا با این نوار های رنگی و جذاب، بیشتر آشنا شوید.

نورپردازی با ریسه شلنگی چگونه است؟

ریسه ها به عنوان یک روشنایی بلند و باریک شناخته می شوند. از این ریسه های شلنگی برای تزیینات روشنایی و انجام نورپردازی استفاده می کنند. مسلما انواع مختلفی از  ریسه های شلنگی وجود دارد که در مکان ها و موقعیت های متفاوتی می توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از نورپردازی شلنگی برای سقف های کاذب، روشن کردن پله ها، در لبه باغچه ها و … استفاده نمود.  ناگفته نماند که از این نورپردازی در فضا هایی مثل منازل مسکونی، هتل ها، فروشگاه ها و مراکز مذهبی و … نیز استفاده می کنند. نوع دیگری که از این ریسه ها که می توان استفاده کرد، نوع پنهان آن است. استفاده مخفی از انواع ریسه های شلنگی، زیبایی و گیرایی زیادی را به همراه دارد. این روشنایی ها انعطاف پذیری بالایی که دارند، در موقعیت های متفاوت و زیادی استفاده می شوند.

انواع ریسه های شلنگی دارای نور های کاملا غیر مستقیم هستند؛ که در زیبایی فضا بسیار موثر می باشند. یکی دیگر از کاربرد نورپردازی شلنگی با ریسه ها، امکان استفاده از ریموت است. این ریموت به منظور روشن یا خاموش کردن و یا سایر ویژگی های آنها استفاده می شود. در ادامه خواهیم گفت که برخی از ریسه ها ضد آب هستند و محافظ گرد و غبار و آب می باشند.

مطالب مرتبط : نورپردازی ضد آب

 کاربرد نورپردازی شلنگی

نورپردازی با ریسه شلنگی دارای کاربرد های متنوعی می باشد. معمولا ریسه های شلنگی از یک بورد، چیپ های LED و چسب در پشت بورد برای قرار گرفتن تولید شده‌اند. هنگامی که ریسه ها را روشن می کنیم، منبع نور به صورت کاملا مستقیم به سمت جلو ساطع می شود. اغلب ریسه های شلنگی دارای قیمت ارزان و مناسبی هستند. به دلیل خصوصیاتی که دارند باعث می شوند تا در مکان های مختلف از آنها استفاده شود. این منبع نوری برای نورپردازی دارای انواع مختلفی می باشد که اغلب برای محیط های زیر کاربرد دارند. این محیط ها شامل :

– زاویه های شکست های معماری و بالا و پایین کابینت های آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی
– استفاده برای روشن کردن سقف های کاذب و همچنین دیوار ها
– انجام نورپردازی در قفسه ها برای صفحه نمایش کافه ها و رستوران ها
– استفاده برای لبه های پنجره ها، درب ها، پله ها و …
– انجام نورپردازی به منظور برگزاری جشن ها، مراسم ها، مسیر ها و باغچه ها

 کاربرد نورپردازی شلنگی برای استخر

برایتان سوال پیش می ‌آید که آیا می توان برای استخر از ریسه های شلنگی استفاده کرد یا خیر؟ باید گفت که ریسه های ۱۲ ولت قابل استفاده هستند. البته لازم است بدانید که ریسه های مخصوص داخل آب، باید درجه حفاظت یا IP68 داشته باشند. تا بتوانند در مقابل نفوذ آب به صورت کامل مقاوم باشند. ریسه هایی که ضد آب هستند با یک پوشش ضد آب محافظت شده‌اند. همچنین باید هنگام استفاده از ریسه ال ای دی ضد آب، به آب بندی کردن سوکت یا کانکتور توجه کنید.

 کاربرد نورپردازی شلنگی برای نمای ساختمان

اما برای نورپردازی نمای ساختمان از چه نوع ریسه ای می توان استفاده کرد؟ اگر از آن دسته افرادی هستید که می خواهید برای نورپردازی نما، از ریسه نور مخفی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود که های ال ای دی SMD استفاده کنید. ریسه های SMD یک گزینه بسیار مناسبی است. حتی اگر قرار است ریسه های شلنگی دیده شوند، می ‌توانید از ریسه های نئون فلکسی استفاده کنید. که در اشکال مختلف طراحی، تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

مطالب مرتبط : نورپردازی طراحی داخلی

 انواع ریسه های شلنگی کدامند؟

انواع ریسه های شلنگی برای انجام خدمات نورپردازی شلنگی شامل :

1. ریسه شلنگی معمولی

این مدل از ریسه ها از نوع قدیمی تر می باشند. میزان روشنایی و خصوصیاتی که این ریسه ها دارند، همانند لامپ های رشته ای است. پس می‌توان گفت این ریسه ها به خاطر ابتدای بودن طراحی، گرمای بسیار زیادی را تولید می کنند. افزایش گرما در این ویس ها باعث می شود تا مصرف برق نیز بالا برود. این مدل ریسه ها دارای رنگ های متنوعی هستند که به واسطه شلنگ های رنگی ایجاد شده‌اند. قطعا در این مدل، خود لامپ در ایجاد رنگ نقشی ندارد. برش هایی که می‌توان برای این ریسه ها در نظر گرفت، یک متری می باشد. ولی بسته های این لامپ های ریسه ای ۱۰۰ متری است.

2. ریسه شلنگی LED یا ریسه ال ای دی

ریسه های شلنگی ال ای دی برای اینکه روشنایی را در محیط ایجاد کند، استفاده می شوند. از این ریسه ها می توان در تمامی محیط ها و مکان ها استفاده نمود. لازم است که بدانید که ریسه های ال ای دی، نسبت به ریسه های معمولی دارای مصرف برق کمتری هستند در نتیجه میزان گرمای که تولید می‌ کنند، زیاد نخواهد بود. یکی دیگر از خصوصیات مثبت نورپردازی شلنگی با ریسه LED که بر خلاف مدل معمولی است‌.

رنگ های متنوع آن است که به خاطر داشتن لامپ های رنگی درون آن می باشد. این ریسه ها هنگامی که روشن می شوند از خود نور رنگی ساطع می کنند. به همین خاطر از آنها بیشتر برای تزیین ویترین فروشگاه ها و منازل و…استفاده می کنند. ناگفته نماند که این مدل ریسه شلنگی بدون ریموت یا کنترل است.  شما می توانید به صورت دستی آن را خاموش و یا روشن کنید. این ریسه ها به صورت ۲ متری در بازار موجود هستند.

3. ریسه شلنگی فلکسی

ریسه های شلنگی فلکسی، میزان نوری که تولید می کنند را به صورت نقطه نقطه انعکاس نمی دهند. نور ساطع شده از آنها به صورت یکسان و یکنواخت می باشد. این ویژگی باعث شده تا جلوه جذاب و زیبایی داشته باشند. البته لازم است بدانید که از این ریسه ها برای سقف ها استفاده نمی کنند. بلکه بیشترین استفاده را در نمای ساختمان ها و زیر پل ها دارند.

این ویژگی از بارزترین خصوصیت ریسه های فلکسی است که سبب تفاوت میان آنها شده است. ریسه فلکسی دارای طول عمر زیادی است که ضد آب نیز هستند. یکنواخت بودن نورپردازی شلنگی با ریسه فلکسی باعث شده تا برعکس سایر ریسه ها، به صورت مخفی استفاده نشود. قطر بدنه ریسه فلکسی ۱×۲ سانتی متر می باشد.

4. ریسه شلنگی نئون فلکسی

این ریسه جز گران قیمت ترین ریسه شلنگی به حساب می آید. ریسه نئون فلکسی همانند ریسه فلکسی دارای روشنایی و نور یکنواخت و یکسانی می باشد. این ریسه در سقف محیط های مختلف کاربرد ندارد و بیشتر برای نمای ساختمان ها استفاده می شود. از ریسه شلنگی نئون فلکسی برای نوشتن نوشته های خاص و ساخت المان ها نیز استفاده می شود. این رشته های شلنگی با فواصل یک متری، دارای جایی برای برش دادن هستند.

5. ریسه شلنگی اس ام دی

مناسب ترین و رایج ترین مدل ریسه شلنگی، ریسه شلنگی اس ام دی می باشد. این ریسه ها دارای مصرف برق کمتری هستند. به طوری که مصرف برق توسط این ریسه ها، حتی از مصرف یک لامپ ال ای دی نیز کمتر است. این ریسه ها دارای یک ریموت می باشند تا به منظور روشن و خاموش شدن استفاده شوند. در این ریسه های شلنگی، از لامپ های SMD استفاده شده است.

لامپ های اس ام دی، دارای آی سی هایی هستند که پایه آن ها بسیار کوتاه می باشد. این پایه ها به وسیله لحیم کاری و بدون استفاده از سوراخ بر روی بورد قرار داده می شوند. سپس زمانی که جریان برق از آنها عبور می کند، می توانند نور مناسبی را از خود ساطع کنند. نورپردازی شلنگی با ریسه های شلنگی اس ام دی در دو مدل امکان پذیر است. نوع اول آنها دارای تثبیت رنگ هستند. ولی نوع دوم آنها توانایی تبدیل شدن به رنگ های متفاوت را دارند و به هفت رنگ شناخته می شوند. برش های این نوع ریسه ها نیز به صورت ۱ متری است و بسته های آن ۱۰۰ متری می باشند.

 قیمت ریسه شلنگی

عوامل مختلفی هستند که می توانند قیمت ریسه ال ای دی را تعیین کنند. عواملی همچون ولتاژ ریسه که تعیین کننده ضد آب یا ساده بودن آن ها می باشد. قطعا رنگ نور های ریسه متنوع (به طور مثال ریسه RGB یا مولتی کالر) دارای قیمت بالاتری نسبت به ریسه های تک رنگ دارند. در واقع تعداد ال ای دی های ریسه هستند که تعیین کننده شدت نور ریسه می باشد. بنابراین هر چقدر تراکم و تعداد این ال ای دی ها در یک متر بیشتر باشد ، قطعا قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. مثلا نوع ریسه می تواند نواری، شلنگی یا نئون فلکسی باشد.

مسلما تمام این موارد بر روی قیمت ریسه ها تاثیر خواهند گذاشت. البته فراموش نکنید که برند سازنده ریسه نیز تعیین کننده کیفیت محصول است. در نتیجه می تواند در قیمت ریسه LED موثر باشد.

 پیشگام نور مفتخر است که با اجرای نورپردازی های تزیینی، ایجاد زیبایی، آسایش و آرامش روانی در محیط کار و خانه شما شود. با مشاوره  پیشگام نور می توانید درباره کاربرد نورپردازی شلنگی برای استخر و نمای ساختمان اطلاعات جامع و کاملی کسب کنید و براین انجام نورپردازی مکان های مورد نظر از  تیم مهندسی پیشگام نور کمک بخواهید تا مکانی زیبا و سرشار از نور را برای خود و عزیزانتان فراهم کنند. همچنین شما می توانید سطح نورپردازی و رنگ های مختلف را متناسب با نوع کاربری محل مورد نظر تعیین کنید. انتخاب و خرید تجهیزات با کیفیت، علاوه بر ایجاد نور جذاب سبب کاهش مصرف انرژی و هزینه ها خواهد شد.

مرتبط

یک پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    برای نورپردازی شلنگی حیاط و استخر چقدر هزینه میخواد ؟ امکانش هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×